Yabancı eserlerin tercümesi ilk kez Hz. Ömer zamanında oldu (HÜDAİNAME – Pehlevice’den Arapça’ya çevrildi.)
Hz. Ömer dönemi meşhur mütercim (SABİT B. KURRA)
Hermes geleneğinin İslam dünyasına kattığı ilimler (ASTROLOJİ | SİMYA | HURUFİLİK | BÜYÜCÜLÜK)
Mektepler (İSKENDERİYE | NUSAYBİN – Urfa | CÜNDİŞABUR – İran | ANTAKYA | HARRAN – Urfa)
Felsefi Ekoller
Bağımsız Filozoflar
İslam Düşünce Okulları (KELAM | FELSEFE | TASAVVUF)
İslam Felsefe Okulları (TABİATÇILIK | DEHRİCİLİK-ZAMANCILIK | MEŞŞAİLİK | İŞRAKİLİK)
İslam felsefesinde Materyalistler (CABİR B. HAYYAN | EBUBEKİR RAZİ)
Meşşailere göre Aklın gelişim evreleri (KUVVET HALİNDEKİ AKIL – FİİL HALE GELMİŞ AKIL – MELEKE HALİNDE AKIL – MÜSTEFAD AKIL)
Tüm kültürel gelenekleri Kur’an-Hadis’in zahiri anlamına nispetle eleştiren (İBN HAZM)
Doğu İslam Filozofları
Farabi’ye göre Faziletler (NAZARİ | FİKRİ | AHLAKİ | AMELİ)
Farabi’ye göre Erdemli devlet teorileri (ONTOLOJİK | BİYO-ORGANİK | FITRAT | ADALET)
Farabi’ye göre Erdemsiz devletler (SAPIK | FASIK | DEĞİŞEBİLEN | CAHİL) Batı /
Endülüs İslam filozofları
İbn Bacce’ye göre Akıllar (CUMHUR – Her şeyi idrak edenler | SÜEDA
– Filozoflar | NÜZZAR – Tabiat ve Matematikle uğraşanlar)
Mütevahhid / Yalnız adam, toplumun geneli gibi yaşamayan “Ayrık otu” dur. (İBN BACCE)
Çağdaş İslam Düşünürleri
Gazzali göre Felsefi ilimler (RİYAZİYAT | İLAHİYAT | MANTIK | TABİİYAT)
İBN HALDUN (En meşhur tarihçi / Bedevi-Hadari yaşam / Umran ilmi)
Aristo’nun Arapçaya çevrilen eseri (HERMENÖTİK > KİTABUT TEFSİR)
İbn-i Sina’nın Felsefi anlamda yazdığı ilk eseri (DANİŞMEND-İ ALAİ)
Evrenin başlangıcı-sonu olmadığını ve Bilgi konusunda sadece duyulara güvenen akım (DEHRİYYE – ZAMANCILIK)
İslam düşüncesinde Mistik-Felsefi geleneği başlatan kişi (SÜHREVERDİ)
Dehriyye ekolünün meşhur temsilcisi (İBN RAVENDİ)
Meşşaiyye ekolünde “Tam Aristocu” olarak bilinen kişi (İBN RÜŞT)
Muhafazakar İslam ekolünün kurucusu (MUSTAFA SABRİ EFENDİ)
Sudur nazariyesi kurucusu (PLOTİN)
İbn Mukaffa çevirisi olan “İsagoji” eserinin sahibi (PORFİRUS)
Reybiyye – Şüphecilik temsilciler (İBN MUKAFFA | EBUL ATAHİYYE)
Ebubekir er Razi’ye göre 5 Ezeli esas (ALLAH | RUH | HEYULA-MADDE | HALA-MEKAN | ZAMAN)
Meşşai filozoflar; Varlıkta Realist, Bilgide Rasyonalist, Ahlakta Mutçudur
Yaratma Nazariyesinin İslam dünyasında temsilcileri (KİNDİ | İBN RÜŞT)
Sudur Nazariyesinin İslam dünyasında temsilcileri (FARABİ | İBN-İ SİNA)
İhvanu Safa’ya göre Toplum tabakaları (ÇIRAKLIK MELİKLİK LİDERLİK MELEK)
Evrim teorisi – Tekamül Nazariyesini savunan akım (İHVANU SAFA)
İhvanu Safa, Hurufilik anlayışı yani Rakamlara önem vermiştir.
Farabi’nin, Allah’ın varlığını ispat için kullandığı yöntem (KOZALİTE)
İslam Felsefesinde “Altın Çağ” olan dönem (İBN-İ SİNA DÖNEMİ)
Tehafüt geleneğini başlatanlar (GAZZALİ | İBN-İ RÜŞT)
Gazzali’ye göre Hakikatı Arayanlar (KELAMCI | FİLOZOF | BATINİ | SUFİ)
Gazzali, Felsefecileri 3’e ayırır (DEHRİ | TABİİ | İLAHİ)
Gazzali’ye göre İman 3 derecedir (HALKIN İMANI | KELAMCILARIM İMANI | ARİFLERİN İMANI)
Filozofların küfre düştüğü konular (Gazzali)
Osmanlı düşüncesinde etkili olanlar (FAHREDDİN RAZİ | İBNUL ARABİ)
İşrakiliğin Anadoludaki temsilcisi (HAMİD EL KİRMANİ) Osmanlı Klasik dönem düşünürleri
Ahlakın mümkün olmadığını savunan (AHLAKİ RÖLATİVİZM)
İslam Ahlakının kaynakları (VAHİY ve AKIL)
Kur’an-ı kerimde Peygamberimize (s.a.v) verilen unvan (USVE-İ HASENE)
Nassi Ahlak teorisinde Ahlaki davranışlar (HELAL | HARAM | YASAK)
Ahlaki değerlerin mutlak olup fiillerin değişmez olduğunu savunan mezhep (MUTEZİLE)
Karakterci Ahlak Teorileri (FELSEFİ | TASAVVUFİ)
Tasavvuf dönemleri (ZÜHD TASAVVUF TARİKAT)
Tasavvufta kalbin, nefsin ve ruhun terbiye edilmesi (SEYRİSÜLUK)
Tarikatla ile ilgili kavramlar (PİR – Tarikat kuran | ŞEYH – Tarikat önderi
| MÜRİD – Tarikata giren | RABITA – Müridin Şeyhe bağlanması) Tarikatler
Filozoflara göre İnsan bütün mevcudatın özetidir (ZÜBDE-İ ALEM)
FAZİLET | REZİLET | GÜÇ |
Hikmet | Cehalet | Nazari |
İffet | İffetsizlik | Şehevi |
Adalet | Zulüm | Ameli |
Cesaret | Korkaklık | Gazap |
Filozoflara göre Nefis Çeşitleri (NEFSANİ | HAYVANİ | NEBATİ)
İslam Ahlakında başkasını kendisine tercih etme (İSÂR)
İslam Ahlakında başkalarıyla bir arada yaşama (ÜNS)
Dinimizde İman sonrası benimsenen ve İslam Ahlakının en önemli ilkesi (DOĞRULUK)
İslam Ahlakında Temel erdemlerin amacı (SAADET/MUTLULUK)
İş Ahlakında Temel esaslar (İYİ NİYETLİLİK | ADALET | İHSAN- MÜSAMAHA | ÇALIŞKANLIK | HAKSIZLIKTAN KAÇINMA)
İşverende bulunması gereken Ahlaki özellikler
Ahlakla ilgili Önemli Kavramlar
İslam Ahlakında Adalet ve Tevhid arası bağlantı kuran (İBN MİSKEVEYH)
Gazali Akıl ve Nakili, “Güneş ve Göz” olarak nitelendirir.
İnsanın Alemle düzenli irtibat kurmasına izin veren kuvvet (NUTUK)
İyiliği emredip Kötülüğü nehyetmek yerine Susmak (MÜDARA)
İslam Ahlakında Evlilik için denkliği ifade eden kavram (KÜFÜVVET)
Aklın, Ahlak ilmi içerisinde görevleri (TASNİF | TAFSİL | TAHSİL | TEDKİK | TAHKİK)
Yazarlar ve Eserler (Kodlama: TEFBİG – MİMİK)
T USİ – Ahlaki Nasiri M UHASİBİ – Er-Riaye li hukuk E BUBEKİR RAZİ – Tıbb-ı Ruhani İ BN HANBEL – Edebü’l Müfred F ARABİ – İhsau’l Ulum M AVERDİ – Edebid-Dünya
B UHARİ – Edebü’l Müfred İ BN MİSKEVEYH – Tezhibu’l Ahlak İ BN MÜBAREK – Kitabuz-Zühd K INALIZADE ALİ – Ahlaki Alai
G AZZALİ – İhyau’l Ulum
Gazzali’ye göre Halk kelami konularla ilgilenmemelidir (İLCAMU’L AVAM AN İLMİ KELAM)
Gazzali’nin, Aristo mantığının esaslarını benimsediği eseri (MİYARU’L İLİM)
İslam Felsefesinin ortaya çıkmasında etkili olan kültürler (HERMES | ANTİK YUNAN | HELENİSTİK | SASANİ | HİNT)
“Hücceti’l İslam / Müceddit” unvanları olan filozof (GAZZALİ)
İBN-İ MESERRE (Endülüslü filozof / Mutezile mensubu ve Bidatçı / Eseri: Risaletu’l İtibar)
Nefsin aşamaları (EMMARE LEVVAME MÜLHİME MUTMAİNNE
RAZİYE MARZİYE KAMİLE)
Hiçbir şeyin insana sahip olmaması (FAKR) | Yufka yüreklilik (RİKKAT)| Uzlaşma, Kaynaşma (ÜLFET)
Yusuf Has Hacip’in Kutadgu Bilig adlı eserinde geçen Kişilerin temsil ettiği Ahlaki kavramlar (HÜKÜMDAR – Adalet | VEZİR – Saadet | VEZİRİN KARDEŞİ – Kanaat | VEZİRİN OĞLU – Akıl)
Filozoflara göre Nefsin 3 Önemli Gücü (KUVVEY-İ ŞEHEVİYYE – Arzu | KUVVEY-İ GAZABİYYE – Öfke KUVVEY-İ FİKRİYYE – Düşünme)
İbn Rüşt’e göre İnanma eylemleri (HİKEMİ | CEDELİ | HATABİ)