Kur’an-ı kerimi Okuma şekilleri
Harf-i Med ( ا | و | ى )
Sebeb-i Med (Hemze | Sükun-Harekesiz) Medler
Tenvin (◌ً – ◌ٍ – ◌ٌ ) ve Sakin Nun ( ْن ) hükümleri
| س | ش | ص | ض | ط | ظ | ف | ك ” gelmesidir.)
ه) ” gelmesidir.)
ى | م | ن | و ” gelmesidir.)
| ر ” gelmesidir.)
Mahreçleri ve Sıfatları yönünden İdğam çeşitleri
Lam-ı tarif ( ل | ا ) ile ilgili Hükümler
| س | ش | ص | ض | ط | ظ | ل | ن ” gelmesidir.)
ع | غ | ف | ق | ك | م | ه | و | ي ” gelmesidir.)
Sakin Mim ( م) ile ilgili Hükümler
Bir kelimenin ortasında veya sonunda “ ﻖ | ط | ب | ج | د ” bu 5 harften birinin sakin olarak bulunması (KALKALE)
Sektenin yapıldığı ayetler
yere konan, üçer noktadan ibarettir. Hangisinde durmak tercih edilecekse, diğerinde geçmeyi öngörür.)
Kur’an-ı kerimi güzel ve doğru okuyan kişiye (FEMİ MUHSİN) denir.
Vakıf çeşitleri (TAM | KÂFİ | HASEN | KABİH)
Vahy-i metlüv (KUR’AN) | Vahy-i gayrimetlüv (HADİS – SÜNNET) İlk Vahiy Katipleri
Vahyin nüzul aşamaları (LEVH-İ MAHFUZ BEYTULİZZE DÜNYAYA İNDİRİLMESİ)
Kur’an-ı kerimin parça parça indirilmesi (TENCİMUL KUR’AN)
Kur’an toplanırken son ayetlerin bulunduğu sahabi (HUZEYME B. SABİT
İstinsah – Kur’anın çoğaltılmasında bulunan kişiler
Kur’an-ı kerimi; noktalayan (EBUL ESVED ED-DÜELİ), harekeleyen (HALİL B. AHMED)
Kur’an da bazı ayetlerin derde deva olduğunu söyleyen ilim (HAVVASUL KUR’AN)
Ayetlerin son kelimesi (FASILA) | Kur’an da her 5 sayfa (HİZB)
Ayetlerin düzeni, sıralanışı ve Surelerin ayrılışı Tevkifidir / Vahye dayanır.
Alimlerin çoğuna göre son ayet (BAKARA, 281 | Peygamberimiz (s.a.v) bu ayet indikten 9 gün sonra vefat etmiştir.)
Bakara – Ali İmran (ZEHREVAN) | Felak – Nas (MUAVVİZETAN)
Kıraatleri 7’ye tahsis edip kurallarını koyan (EBUBEKİR B. MÜCAHİD) Mekki Sureler (87 Sure)
Özelliklerine göre Sureler
| Enfal-Tevbe)
Kur’an ayetlerinde kastedilen manayı kesin ortaya çıkarmak (TEFSİR)
Ayetlerdeki manayı muhtemel manalardan birine çevirmek (TE’VİL)
Bir sözün manasını diğer dilde denk mana ile ifade etmek (TERCÜME)
Bir sözün anlamını biraz noktasıyla belirtmek (MEAL) Te’vil Çeşitleri
Günümüze kadar ulaşmış en eski Kur’an meali yazarı (MANSUR B. NUH) Peygamberimizin (s.a.v) Kur’an-ı açıklama şekilleri
Tabiin Tefsiri
Tebeu-Tabiin Tefsiri
Kur’anı baştan sonra tefsir eden ilk kişi (MUKATIL B. SÜLEYMAN)
Önemli Sahabi Müfessirler
TABERİ – Cami’ul Beyan B EĞAVİ – Mealimut Tenzil E Bİ HATİM – Te’vilil Kur’an İ BN KESİR – Tefsirul Kur’an SEMERKANDİ – Tefsiril Kur’an S EALİBİ – Cevahirul Hisan
SALEBİ – Keşf vel Beyan S UYUTİ – DÜRRÜL MENSUR
Dirayet / Rey / Ma’kul Tefsirleri (Kodlama: ZEHRA – ERKEN)
Z EMAHŞERİ – EL Keşşaf E BU SUUD – İrşad
E BU HAYYAN – Bahrul Muhit R EŞİD RIZA – Tefsirul Menar H ATİP ŞİBRİNİ – Siracul Munir K ADI BEYDAVİ – Envarul Tenzil R AZİ – Mefatihul Gayb E LMALILI HAMDİ – Hak dini
A LUSİ – Ruhul Menai N ESEFİ – Medarikul Tenzil
Mezhebi – Kelami tefsir ekolleri (MUTEZİLE | ŞİA | HARİCİ)
Mutezili Tefsir alimleri (KADI ABDULCABBAR | ZEMAHŞERİ)
Şia Tefsir alimleri (KUMMİ | TUSİ | TEBRESSİ | TABATAİ)
Harici Tefsir alimi (YUSUF ITFİYYİŞ – Himayanuz Zad)
İşari – Remzi – Tasavvufi Tefsir alimleri (TUSTERİ | SULEMİ | KUŞEYRİ | MUHYİDDİN ARABİ | İSMAİL HAKKI BURSEVİ)
Fıkhi – Ahkami Tefsir alimleri (KURTUBİ | TAHAVİ | İMAM ŞAFİİ)
İctimai Tefsir alimleri (REŞİD RIZA | SEYYİD KUTUP)
Ayetler ve Sureler arasındaki münasebet durumu (SİYAK)
VÜCUH (Bir kelimenin farklı anlamlara gelmesi) | NEZAİR (Bir kelimenin Kur’andaki anlamı)
Huruf-u Mukatta, Kur’an da 29 yerde geçmektedir (27 Mekki / 2 Medeni)
Kur’anın benzerinin getirileceği ancak Allah’ın engel olduğunu savunan görüş (SARFE TEORİSİ)
Kur’anın Gramer yapısını inceleyen ilim (İRABUL KUR’AN)
Kur’an da bir hükmü ortadan kaldıran ayet (NASİH) | Hükmü ortadan kaldırılan ayet (MENSUH)
TEHADDİ – Meydan Okuma Ayetleri
Nesih Çeşitleri (KUR’ANIN KURANI NESHİ | KUR’ANIN SÜNNETİ NESHİ
| SÜNNETİN SÜNNETİ NESHİ | SÜNNETİN KUR’ANI NESHİ)
İsraili haberi İslam’a nakletmede öne çıkanlar (KABULAHBAR| VEHB
Kur’an vahyinin tarihsel olduğunu ilk defa belirten fırka (BERAHİME)
Kur’an ayetlerini tarihsel metinler olarak ilk ele alan (HALEFULLAH)
Kutsal kitabın yorumlanması (TEOLOJİK HERMENEUTİK)
İslam dünyasında Vaki/Olgusal tefsirin temsilcisi (HASAN HANEFİ)
Ahmed b. Hanbele göre 3 şeyin aslı yoktur (TEFSİR | MELAHİM | MEĞAZİ) Kur’an da Bazı Sureler ve Anlamları
Kur’an da Peygamberimizin (s.a.v) adının geçtiği sureler (ALİ İMRAN, 144
| AHZAB, 40 | MUHAMMED, 2 | FETİH, 29)
Ahzab suresi 27. Ayette ismi geçen tek sahabi (ZEYD B. HARİSE)
Hanefi fakihler arasında meselede müctehid kabul edilen kişi (EBUL LEYS ES SEMERKANDİ)
Kur’an-ı kerime “Mushaf” ismini teklif eden (ABDULLAH B. MESUD)
Çoğaltılan Kur’anların gönderildiği yerler (MEKKE | MEDİNE | KUFE |
ŞAM | BASRA | YEMEN | BAHREYN)
En çok Peygamber ismi geçen sure (EN’AM)
Zıhar ayetinin “Mücadele, 3” nüzulüne sebep olan kişi (HAVLE B. SALEBE)
Ha-Mim geçen sureler (MÜ’MİN | FUSSİLET | ŞURA | ZUHRUF |
DUHAN | CASİYE | AHKAF)
Mülaane / Lanetleşme ‘nin geçtiği sure (ALİ İMRAN, 61) Bazı surelerin Diğer isimleri
Kur’an da geçen Müşriklerin kutsal yıldızı (ŞİRA)
Peygamberimizin (s.a.v); Kur’anı tamamen tefsir ettiğini söyleyen (İBN TEYMİYE) , bir kısmını tefsir ettiğini söyleyen (GAZZALİ)
Secde ayetinin geçtiği sureler (Kodlama: MİSSAFFİRHANNN)
M ERYEM – İ NŞİKAK – S ECDE – S AD – A RAF – F URKAN –
F USSİLET – İ SRA – R AD – H AC – A LAK – N ECM – N EML – N AHL
Elhamdulillah ile başlayan sureler (FATİHA | EN’AM | KEHF | SEBE | FATIR)
Müsebbihat sureleri (HADİD | HAŞR | SAFF | CUMA | TEGABÜN)
İlk Tefsir usulü kitabı (EL BURHAN – Said el Hufi)
Kur’an dilini ele alan ilim (LÜGAVİ TEFSİR)
Edebi tefsir ekolünün kurucusu (EMİN EL-HULİ)
Kur’anın ayetlere ve surelere ayrılması (TEVKİF)
Açıklama yapılmadan ne dediği anlaşılmayan lafız (MÜCMEL)
Meşhur Kıraat imamları
Kur’an-ı kerimin Ana konuları
Bütün olarak nazil olan ilk sure (FATİHA) | Medine’de nazil olan ilk sure (BAKARA)
İslam dinini yok etmek amacıyla ortaya çıkan ilim (İLHADİ TEFSİR)
Bilimsel Tefsir ekolünün temsilcisi (TANTAVİ) | Bilimsel Tefsir ekolünün uğraştığı konu (KEVNİ AYETLER)
Tarihi Tefsir ekolünün temsilcisi (MUHAMMED İZZET DERVEZE)
Hem Huruf-u mukatta hem de Sure ismi olanlar (TAHA | YASİN | KAF| SAD)
Kur’an kelimelerinin ve harflerinin yazılışında Hz. Osman’ın tasvip ettiği imla şekli (RESMUL MUSHAF)
Kur’an’ın faziletleri hakkında ilk eser sahibi (İMAM-I ŞAFİİ)
Hz. Osman zamanında İslam merkezlerine gönderilen Mushaflar (MESAHİF-İ EMSÂR)
Kur’andaki âyetlerin neresinde durulmak, nerelerde durulmadan geçilmek lâzım geldiğini belirten işaretler (SECAVEND)
Kur’an-ı kerim’in bazı ayet ve surelerinin özelliklerinden bahseden ilim (HAVASSUL KUR’AN)
Her ayetinde Allah lafzı geçen sure (MÜCADELE)
Kur’an’ın 7 lehçesi (KUREYŞ | KİNANE | HEVAZİN | SAKİF | TEMİM
| HUZEYL | YEMEN)
Kur’anda Yeminlerle ilgilenen ilim dalı (AKSAMUL KUR’AN)
En çok Peygamber isminin “18 isim” geçtiği sure (EN’AM)
Kur’an da Hz. Yunus’un ismi “ZÜNNUN” olarak geçer.
Kur’an da sure ismi olan, Semud kavminin yaşadığı yer (HİCR)
Kur’an da “Şahitli Namaz” olan namaz (SABAH NAMAZI – İsra Suresi)
Meryem suresinde Övülen peygamberler (İBRAHİM | MUSA | İSMAİL
| İDRİS)
Huruf-u Mukatta ile başlayan ilk sure (KALEM)
Kur’an-ı kerimde inen İlk 5 sure (ALAK MÜZEMMİL MÜDDESİR
DUHA İNŞİRAH)
KAVİM | SUÇ | PEYGAMBER | AZAP |
Nuh | Şirk | Nuh (a.s) | Su Tufanı |
Ad | Şirk | Hud (a.s) | Kum Fırtınası |
Semud | Şirk | Salih (a.s) | Şiddetli Ses |
Sedum | Eşcinsellik | Lut (a.s) | Taş Yağması |
Medyen | Eyke | Tartıda Hile | Şuayb (a.s) | Korkunç Ses |
Firavun | Şirk | Musa (a.s) | Suda Boğulma |
İsrailoğulları | Azgınlaşma | Musa (a.s) | Çölde Kalma |
Kur’an-ı kerimde Soru edatıyla başlayan sureler (İNŞİRAH | FİL | MAUN| İNSAN | NEBE | ĞAŞİYE)
Kıraat Metodları
Kıraat Çeşitleri (MÜTEVATİR | MEŞHUR | AHAD | ŞAZZ | MEVZU)
Tecvid ilminde Harflerin mahreçleri (CEVF – Boğaz ve Ağız arası | HALK
Kur’an’ın sonundaki kısa sureler (MUFASSAL SURELER) Mufassal Sureler
Kur’an-ı kerimde Peygamberleri yalanlayan kavimler (ASHAB-I EYKE |
ASHAB-I RESS | ASHAB-I HİCR | ASHAB-I KARYE)
İlk Rivayet Tefsiri (CAMİU’L BEYAN – Taberi) | İlk Dirayet Tefsiri (MEFATİHU’L GAYB – Razi)
İlk 2 ayeti Huruf-u Mukatta olan sure (ŞURA)