Hem Dinde hem de Toplumda bozulmayı ifade eden kavram (TEFRİKA)
“Ben kimin mevlasıysam Ali de onun mevlasıdır” hadisi (GADİR-İ HUM)
Hz. Osman’ın halife seçiminde heyette bulunanlar (HZ. ALİ | TALHA |ZÜBEYR B. AVVAM | SAD B. EBİ VAKKAS | ABDURRAHMAN B. AVF)
Hariciliğe verilen Diğer isimler
Harici Fırkalar (MUHAKKİME | EZARİKA | NECEDAT | SUFRİYYE | SEALİBE | BEYHESİYE | ACARİDE |İBADİYE)
İbadiye Mezhebi
KADERİYE (Kader inancını reddeden, İnsana sorumluluk veren mezhep)
İlk Mürcie tavır sergileyen (ABDULLAH B. ÖMER)
Vasıl b. Ata’nın, Hasan Basri’nin derslerinden ayrılmasına sebep olan olay (MÜRTEKİB-İ KEBİRE)
Ehli sünnet vel Cemaat kavramını ilk kullanan (EBU LEYS SEMERKANDİ)
Muhaliflerce Ehli sünnete verilen isimler (HAŞVİYE | NASİBİYE | SIFATİYYE | MÜCBİRE)
Ashab-ı Hadis grupları (MALİKİ | ŞAFİİ | HANBELİ | RAHEVİ | HUZEYMİ)
Selefiye ekolünü 8.yy da tekrardan canlandıran (İBN TEYMİYYE)
Eş’arilik
Maturidilik mezhebini ekolleştiren (EBUL MUİN EN NESEFİ)
Şia’ya ait Bazı Kavramlar
Gâli –Aşırı Şii fırkalar (SEBEİYYE – Hz. Aliye ilahlık isnat ederler) | KARMATİ | BATINİ | KEYSANİYE | İSMAİLİYYE | NİZARİYYE)
İsmailiyye Şiası
Gaybeti Suğra dönemi Sefirler-İmamların yardımcıları (OSMAN B. SAİD | MUHAMMED B. OSMAN | HÜSEYİN B. RUH | ALİ B. MUHAMMED)
Gaybeti Suğra dönemi Sefirlik hizmeti (NİYABETİ HASSA) | Gaybeti Kübra dönemi Şii ulema (NİYABETİ AMME)
İmamiyede İmamın özel temsilcisi için aranan şartlar (İLİM | ADALET)
İmamiyede; Kur’an, Sünnet, İmamların sözlerini kabul eden (AHBARİ) ve Kur’an, Sünnet, İcma ve Aklı kabul eden (USULİ)
12 İmam (HZ. ALİ | HZ. HASAN | HZ. HÜSEYİN | ALİ B. HÜSEYİN | MUHAMMED EL BAKIR | CAFER ES SADIK | MUSA EL KAZIM | ALİ EL RIZA | MUHAMMED CEVAD ET TAKİ | ALİ EL HADİ EN NAKİ | HASAN
EL ASKERİ | MUHAMMED EL MEHDİ – Gaybet dönemi başladı)
Nusayrilik
Nusayri Bayramları (ĞADİR – Hz. Ali’nin imam olduğu gün | FİRAŞ – Hicretle Ali’nin Peygamberimizin (s.a.v) yatağında uyuması | MİHRİCAN | NEVRUZ | İSA’NIN DOĞUMU)
Dürzilik
Dürzilikte 7 Esas
BALIM SULTAN (Bektaşilikte Pir-i sani / Mücerret-Bekarlık erkanı getiren / Kızılbaş-Bektaşi farkını ortaya koyan)
Kızılbaşlıkta Hiyerarşi (ÇELEBİ – DEDE – MÜREBBİ – REHBER – MUSAHİP – TALİP)
Alevilikte Temel Erkan kitabı (BUYRUK) | Nasip Alma ve İkrar Cemi, Bektaşiliğe aittir.
Alevilikte 12 Hizmet (DEDELİK | REHBERLİK | GÖZCÜLÜK | ÇERAĞCILIK
| ZAKİRLİK | SÜPÜRGECİLİK | SUCULUK | KURBANCILIK | SEMAHCILIK | İZNİKÇİLİK | BEKÇİLİK | PEYK-OKUYUCULUK)
Alevilikte Erkanlar
Babilik – Bahailik
Islahatçı Anlayışlar (KÜLTÜREL – Said Nursi | SİYASAL – Ihvanı Müslimin | TARİHSEL – Fazlurrahman)
Maturidiliği İslam dünyasında yayan kişi (PEZDEVİ)
Şia’ya göre Buhariye denk sayılan Hadis kitabı (EL KAFİ)
İmamiyeye göre beklenen mehdi (HASAN EL ASKERİ)
Türkiye Nusayrileri hakkında ilk çalışma yapan (BAHA SAİD)
Süleyman b. Surad öncülüğünde Kufelilerce, Hz. Hüseyin’in intikamını almak için yapılan hareket (TEVVABUN)
Ebul Hasan el Eş’ari’nin Mezhepleri konu alan eseri (MAKALATUL İSLAM)
Tasavvuf tarihinde ilk kez “Sufi” lakabıyla anılan kişi (EBU HAŞİM EL KUFİ)
Hasan Sabbah’ın destekçisi olan fırka (NİZARİ İSMAİLİLER)
Kumun ve Tafra teorisini ortaya çıkaran Mutezile temsilcisi (İBRAHİMEN NAZZAM)
“Size 2 şey bırakıyorum: Kur’an ve Ehl-i beytim” hadisi (SAKALEYN HADİSİ – Şia)
Zeydiyeye göre Büyük günah işleyenlerin durumu (NİMET KÜFRÜ)
Cebriyenin öncüleri (CAD B. DİRHEM | CEHM B. SAFVAN)
Allah’ın isim ve sıfatının zati ile beraber kadim olduğunu savunan mezhep (KÜLLABİYE)
TEKAMÜS – Dürzilik (Ölümden sonra ruhun başka bir bedene geçmesi)
Alevilikte Ahiret inancıyla ilgili en önemli konu (KUL HAKKI)
Gulam Ahmedin, nebiliğini birtakım kelimelerin ardına sığınarak açıklaması (MUHADDES)
Şiada devlet başkanlığı hasebiyle kendisine yakın olanları dost sayma (TEVELLİ), uzak olanlar ile ilişik kesme (TEBERRİ)
İmamiyede en üstün görevli (AYETULLAH UZMA)
Fırkaların siyasi ve itikadi görüşlerinin ele alındığı eserler (MAKALAT)
Mürtekebi Kebire / Büyük günah işleyenin durumu hakkında sessiz kalan mezhep (MÜRCİE – Hariciliğe tepki olarak doğdu)
“… Ey Ehl-i Beyt! Muhakkak ki Allah, sizden her türlü ‘ricsi’ (kiri, pası, günahı ve eksikliği) gidermek ve sizi tertemiz temizlemek ister!” (TATHİR/TEMİZLENME AYETİ – Ahzab, 33) Şia bu ayete binaen Ehlibeyt imamlarını masum/günahsız sayarlar.
VEKALET-İ FAKİH (Ayetullah Humeyni tarafından getirimiştir / Mehdi gelene kadar bilgili olan birisi Ona vekalet edecektir)
En faziletli / Efdal varken daha az faziletli / Mefdûl olanın imâmetinin câiz olmadığı görüşü (ZEYDİYYE)
Eş’ari’nin hocası Ali el Cübbai’den ayrıldığı konu (3 KARDEŞ MESELESİ)
Alevilikte Fakirlere yardımlaşma uygulaması (HAKKULLAH / LOKMA)
Alevi-Bektaşilikte 4 Kapı (TARİKAT | MARİFET | ŞERİAT | HAKİKAT)
Peygamberimizin (s.a.v) miraç dönüşü uğradığı inanılan meclis (KIRKLAR MECLİSİ) | Kırklar meclisinde canların hak aşkı ile dönüşleri (SEMAH)
VEHHABİLİK (Mezar-Türbe yıkıcılar / Tevessül-Şefaat kabul etmezler / Temel prensip “TEVHİT” / Sert ve Katı kuralları vardır / Bidat kavramı)
BABİLİK-BAHAİLİK (Milenyum – 1000 yıl inanışı / Kamil İnsan Teorisi)
Şia’ya göre Usul-i Din (TEVHİD | NÜBÜVVET | İMAMET | MEAD | ADALET)
“MEHDİ” kelimesini ilk kullanan (HASSAN B. SABİT)
Allah’ın sıfatları, Allah’ın zatının dışında bir akım hallerdir (AHVAL NAZARİYESİ – Ebu Haşim el Cübbai)
Nusayrilikte Allah’ın Hülul ettiği kişiler (MİKDAD B. EL-ESVED | EBU ZER EL-GIFARİ | ABDULLAH B. REVAHA | OSMAN B. MA’ZUN | KANBER B. KADAN ED-DEVRİ)
Bektaşiler, Hacı Bektaşi Veli’ye bağlıdır | Kızılbaşlar, 12 imamın soyundan gelen Ocaklara bağlıdır
Yezidilikte 3 büyük melek (MELEK TAVUS | ŞEYH HADİ | SULTAN YEZİD)