“Buhari’nin Kaynakları” adlı eser: FUAD SEZGİN **
Buhari’nin Sahih’ine yazılmış ilk şerh: el-Hattabi ( İlamu’s-sünen )
Buhari Şarihleri: ( Buhari: Sonu hep -ari )
TASNİF DÖNEMİ MEŞHUR HADİS KİTAPLARI
KÜTÜBÜ SİTTE
(Kütüb-i Sitte içerisinde yer alan ortak konu başlıkları: Cihati Cenâiz, Salat, Savm ) Temizlik yer almaz.
Mehmet Sofuoğlu, Ahmed Davudoğlu: Sahih Müslim Tercümesi
Tespit Dönemi (Resulullah ve Sahabe dönemi) 1. Asrın sonuna kadar
Tedvin Dönemi ( Tabiin dönemi) 1. Asrın ortalarından 2. Asrın ikinci çeyreğine kadar
Tasnif Dönemi ( Tebe-i Tabiin ile başlar) 1. Asrın ortalarından 4. Asrın sonlarına kadar
Kitabetü’l-Hadis: Peygamber a.s ve sahabe devrinde hadislerin yazılması ve hadis yazarken dikkat edilecek kurallar Hifzu’l-Hadis : Hadislerin ezberlenmesi
Tedvinu’l-Hadis: Hafızalarda ve değişik yazı malzemeleri üzerinde dağınık halde bulunan hadis metinlerinin, herhangi bir sınıflandırmaya tabi tutulmaksızın bir araya getirilmesi
Tasnifü’l-Hadis: Karışık ve sıhhat durumuna bakılmadan bir araya getirilmiş hadis malzemesinin belli esaslara göre bir araya getirilmesi
HADİSLERİN TEDVİNİ
Hicri 1.asrın sonlarından 2. Asrın ikinci çeyreğine kadar sürer.
Devlet eliyle tedvin faaliyetlerini ilk başlatan: Ömer b. Abdulaziz
Abdullah bin Amr hadisleri yazan sahabilerden biriydi. 1000 kadar hadis yazmış ve ” Sahifetü’s-Sadıka” adını verdiği bir sahifenin sahibi olmuştur. Rıhle ; Peygamberimizin vefatından sonra görülen Hadis toplama yolculuklarıdır. Hicri 1. Yy’ın ortalarında Hadis yazımı için Peygamberimizden izin alan : Abdullah b. Amr el-As Mukillûn: Binin altında hadis rivayet eden sahabiler için kullanılmıştır.
Muksirun (EA EA ACS )
1000’in üzerinde hadis rivayet eden sahabilere denir.
Hadisler arasındaki ihtilafı gidermek için ( CeNeTeTe – Cennette ihtilaf yok )
SAHABİLERE GÖRE HADİSİN MERKEZLERİ:
MEDİNE: Ubey b. Ka’b, Sa’d b. Müseyyeb, Kasım b. Muhammed, Harice b. Zeyd, Urve b. Zübeyr, Ubeydullah b. Abdullah, Süleyman b. Yesir MEKKE: Abdullah b. Abbas ŞAM: Ebu Derda, Ubade b. Samit KÛFE : Abdullah b. Mesud
BASRA: Enes b. Mâlik
CEZİRE: Adi b. Adi ve Meymun b. Mihrân
YEMEN: Muaz b. Cebel ve Ebu Musa el-Eş’ari
MISIR: Zübeyr b. Avvam, Mesleme b. Muhalled, Mikdâd b. Esved
Muhadramunlar
HADİSLERİN TASNİFİ
Bu türde yazılan ilk eser Ebu Davud et-Tayalisi’nin Müsned adlı eseri Hümeydi’nin Müsned’i,
Ahmet bin Hanbel’in Müsned’i (en meşhuru)
Hadisler sahabe, hoca veya beldelere göre, çoğu kez alfabetik olarak sıralanır.
Mu’cemlerin meşhur olanı Taberânî’nin üç mu’cemi’dir. Mu’cemu’l-Kebir.Mu’cemu’l-Evsat.Mucemu’l-Sağir
Hadislerin belli bir bölümünü isnatlarıyla birlikte tasnif etmek usulüyle tertip edilen hadis kitaplarıdır. Farklı kanalar..
Bütün dini konularla ilgili hadisleri toplayan en kapsamlı eserlerdir.
İman, Ahkam, Rikak, Et’ime, Tefsir, Tarih, Menakıb , Fiten gibi konular yer alır. Bu tür kitaplarda ana başlıklara ”Kitab” alt başlıklara da ”bab” denir.
Ma’mer bin Raşid El-Ezdî,
Süfyan es-Sevri,
Buhari ,
Müslim’in Cami türü eserleri vardır.
EbuDâvud, Nesâi, İbnMâce, Tirmizi, Darekutni ve Said bin Mansur’un sünenleri örnek olarak verilebilir.
Sünenler ağırlıklı olarak Hz.Peygambere ait söz, fiil ve takrirleri içermekte, Musannefler ise bunların yanında sahabe sözleri ve uygulamaları ile Tâbiun sözleri ve uygulamaları da yer alır.
Abdurrezzak bin Hemmam ,
İbnŞeybe’nin Musannefleri
İmam Malik’in Muvattası
TASNİF DEVRİ HADİS KİTAPLARI
Daha önce bir kitap yazmış olan müellifin şartlarına uyduğu halde kitabına almadığı hadisleri toplamak suretiyle onun eksikliklerini tamamlayan kitaplardır. Hakim En-Nisaburi’nin El-Müstedrekale’Sahihayn *
Zehebi, Telhisül-Müstedrek
Darekutni’nin el-İlzamatale’s-Sahihayn isimli eseri de Sahihayn’da yer almayan 70 hadisi bir araya getiren müstedrek türü bir çalışmadır.
Daha önce yazılmış herhangi bir hadis kitabında yer alan hadisleri, tek tek ele alarak müellifin senedinden farklı bir senedle rivayet etmek suretiyle meydana getirilen hadis kitabıdır.
el-İsferayi’nin El-Müsnedül-muhrec ala Kitabi Müslim bin Haccâc’ı
Ebu Nuaym: El-Müsned’ül-MustahreçalâSahihil-İmam Müslim’i Ebu Avane
Kütüb-i Sitte mecmualarından çoğu için müstahreçleryapılmıştır. Buhari örneğinde olduğu üzere,bazıları üzerine birçok müstahreç yazılmıştır.
Tahriçler: ( Bir hadisin temel hadis kaynaklarındaki yerlerini tespit etmek)
Bir kitabın, bir başka hadis eseriyle karşılaştırılıp birincinin ikinciden fazla olarak ihtiva ettiği hadislerin bir araya getirilmesi sonucu oluşan yeni eserlere Zevâid Kitapları denmektedir.
Heysemî’ninMecme’uz-Zevaid’i
İbn Hacer’in Elmetalibu’l-Aliye bi-Zevâidi’l-Mesânîdi’s-Semaniyye’si
”Ümmetim içinde dini mevzulara dair kırk hadis ezberleyeni Yüce Allah, kıyamet gününde fakihler ve âlimler arasında diriltir.”Bu konuda öncelik büyük Türk âlimi Abdullah İbnu’l-Mubarek ile başlamış olup 5. Asırdan itibaren İslam aleminin her bölgesinde yaygın bir uygulama haline gelmiştir.Hadisler senedsiz olarak verilir. Hemen hemen tamamı Buhari ve Müslim’in Sahihlerinden seçilmiştir.
Sehavî’nin Mekasıdü’l-Hasene Aclunî’ninKeşfu’l-Hafa adlı eserleri
Şerh Edebiyatı: Özellikle hadislerin tamamının kitaba geçtiği hicrî 3. Asırdan itibaren yapılmaya başlanmıştır. Çoğunluğu Kütüb-i Sitte üzerine yazılmıştır.
Hadis edebiyatında İlk şerh çalışması yapan ilk şarih Hattâbi’dir ( Mealimu’s-Sünen ) ( Meali sunan Hatip )
Buhari Üzerine yapılan şerh çalışmaları ( Buhari şerhleri: Sonu hep- ari )
Müslim üzerine yapılan şerh çalışmaları; • Nevevî = El-Minhâc
HADİS İLİMLERİ
Hadis rivayeti açısından ravilerinbiyografilerini ele alan ilimdir.
İbn Sa’d’ın ”Tabakat’ı”,
Buhârî’nin ”Tarih’i” ,
İbn Hacer’in ”el-İsâbe’si’
Hadislerin hangi ortamda ne amaçla söylendiğini tesbit etmeye çalışan ilim dalıdır.
Suyûtî’nin ”el-Lümâ” isimli eseri örnek olarak verilebilir.
Hadis metinlerinde yer alan bazı kelimeler vardır ki ya az kullanılmaktadır, ya da Arapça’ya sonradan girdiğinden anlaşılması zordur.
Ebû Ubeyd Kasım bin Sellam ilk garibul hadis kitabını yazmıştır.
İbnKuteybe’nin Garibu’lHadis’i,
Zemahşerî’nin El-Fâik ve
İbnü’l-Esîr’in en-Nihaye’si ( En kapsamlı garibu’l-hadis eseri ) ( Esirlikten gariplikten nihayet kurtuldu)
Herkes tarafından fark edilemeyen,ancak hadis uzmanlarının tesbit edebileceği ve hadisin sıhhatine engel olan gizli kusurları araştıran ilim dalıdır.
Ahmed bin Hanbel’in Kitabu’l-İlel’i
Yahya bin Main hadislerin illetleri üzerine “et-Tarih vel-İlel” adlı eseri
Dış görünüşü itibariyle birbirlerine aykırı manalar taşıyan iki hadis ile bunların arasını birleştirmek ve birleşmesi mümkün olmayanlardan birini tercih etmeye çalışan ilim dalıdır.
İbnKuteybe’nin Te’viluMuhtelifi’l-Hadis Tavâhî’nin İhtilafu’l-Asar
Bu ilim dalında biri diğerinin hükmünü ortadan kaldıran hadisler konu edinilmektedir.
Bu alanda en önemli eser Hâzimî’nin El-Îtibar’ıdır.
Hadisle nasih-mensuh konusunu ilk defa İmam Şâfî, Risâle ve İhtilafu’l-Hadis eserlerinde sistematik hale getirmiştir.
Mütekaddimun Dönemi Hadis Usulü eserleri: ( 3 H KAD: Hürmüz, Hatip, Hakim )
Müteahhirun Dönemi Hadis Usulü eserleri: ( Ahiri KİM )
Diğer Hadis Usûlü kitapları;
Sünnet
HADİSİN YAPISI
1.Sened: Hz.Ali ile Muâviye arasında yapılan savaşta Müslümanlar arasında ilk ayrılıklar olmuştur. Bu ayrılıklar da zamanla itikadi mezhepleri doğurmuştur. Hicrî I. Asrın sonlarından itibaren mezhepler kendilerinin haklılığını diğerlerinin haksızlığını ortaya koymak için hadis uydurma yoluna gitmişlerdir. Bu durum hadislerde sened zincirinin ortaya çıkmasına zemin hazırlamıştır.
Sened için ”tarîk ve vech” kelimeleri de kullanılır.
İsnadlarravi sayısının az veya çok olmasından dolayı ikiye ayrılır;
Onunla ravi sayısının azlığı sebebiyle Hz.Peygambere yakınlık ifade edilmiştir. Herhangi bir hadisin ravisi ile o hadisin kaynağı olan Hz.Peygamber arasında en az sayıda ravinin bulunduğu isnada Âlî İsnad denilmektedir.
Hadisi rivayet eden en son ravi ile ilk kaynağı olan Hz.Peygamber veya bir hadis âlimi arasında normalin üstündeki sayıda,fazla ravi bulunan isnada Nâzil İsnad denir.
HABERLER VE ÇEŞİTLERİ
Bir haberin mütevatir olabilmesi için; haber,
Mütevatir Haberin Çeşitleri;
a ) LafzîMütevatir : Bir haberin lafız olarak değişikliğe uğramadan yalan üzere birleşmeleri aklen mümkün olmayan bir topluluk tarafından olduğu gibi nakledilmesidir.
b ) Manevî Mütevatir : Bir haberin lafız olarak değil de mana olarak topluluk tarafından nakledilmesidir.
Ahad Haberin Çeşitleri:
Meşhur: (3) Herhangi bir nesilde haberin ravi sayısının en az üçe düştüğü haberlere denir Buna Müstefiz de denilmektedir. Aziz: (2) Herhangi bir nesilde ravi sayısının en az ikiye düştüğü haber çeşididir. (Aziz iki ravi)
Garib Ferd : (1) Herhangi bir nesilde haberin ravi sayısının bir olduğu habere denir.
HADİSİN KAYNAĞI AÇISINDAN ÇEŞİTLERİ
Ebu Hureyre’nin Hz.Peygamberden rivayetine göre; ” Yüce Allah ‘İki ortaktan biri arkadaşına ihanet etmedikçe onların üçüncü ortağı benim. Biri diğerine hıyanet edince ben hemen aralarından çıkarım’.
Senedi ister muttasıl olsun ister olmasın, Peygamberimizeisnad edilen bütün söz, fiil ve takrirlere merfu hadis denir. Merfu Hadis peygamberimize izafe edilen rivayetlerdir. BunlarHz.Peygambere isnad edilmemiş olsalar bile, onların Hz.Peygamberin söz, fiil ve takrirlerinden olduklarına hükmetmekte güçlük çekilmez. Meselâ sahabenin ”Hz.Peygamberden şöyle işittim, şöylededi, bize böyle buyurdu.. ”gibisinden hadisler tasrîhan merfû olan sözlerdendir.
Sahabilerden rivayet edilen söz ve fiillere mevkuf hadis denir. Hz.Peygambere ulaşmayıp sahabide durması nedeniyle sahabi fiillerine mevkuf denilmektedir. Sahabe sözlerine bu ismin verilmesi, isnadın sahabide son bulması ve Hz.Peygambere ulaşmamış olması sebebiyledir.
Tabiinden rivayet edilen söz ve fiillere maktu hadis denir. Hadisin isnadı tabiiye kadar uzanan, tabii’de kalan hadistir. Kısacası tabiinden gelen ve onlara ait sözlerden veya fiillerden ibaret haberlere maktu adı verilmiştir.
SIHHAT AÇISINDAN HADİS ÇEŞİTLERİ
l.Sahih Hadis : Adalet ve Zabt sahibi ravilerin yine kendileri gibi adalet ve zabt sahibi ravilerden muttasıl senedlerle şazz ve muallel olmayarak rivayet ettikleri hadistir.
İkiye ayrılır; Sahih li-Zatihi, Sahih li-Gayrihi
Hadis tarihinde bu terimi meşhur eden Tirmizi (ö.279) olmuştur. ( Hasen Tirmizi, iyi ol kırmayalım birbirmizi )
İkiye ayrılır;
a ) Hasen li-Zatihi : Bizzat kendi özünde hasenlik özelliklerini taşıyan hadistir.
b ) Hasen li-Gayrihi : Aslındahasen olmayan fakat başka bir hadisin desteğiyle hasen özelliği taşıyan hadistir. Ancak zayıflık sebebi muhtelif yollarla giderilmiş ve böylece hasen derecesine yükselmiştir.
ZAYIF HADİS:, Sahih ve Hasen hadislerin taşıdığı özelliklere sahip olamayan hadislerdir.
Senedindeki inkıta (kesinti) kopukluk sebebiyle 5 çeşittir;
Tabiin sahabiden hadis rivayet ederken isnadında sahabiyi atlayıp doğrudan doğruya Hz.Peygamberden rivayet ettiği hadise denir. Bir veya birkaç ravi atlanmış olabilir. Mürsel hadis delil olarak kullanılmaz.
Zayıf Hadisler Ravide Cerhe Sebep Olan Durumlar Nedeniyle 10 çeşittir.
Raviden kusurundan kaynaklanan Zayıf hadisler
Müdrecü’l-İsnad : S’ikaravilere olan muhalefet senedin akışını bozacak şekilde gerçekleşmesidir.
Müdrecü’l-Metin : Hadisin aslında olmayan bir sözün hadis metninin başı, ortası veya sonuna eklenmiş olmasına Müdrecü’l-Metin denir.
rivayetlerde bulunması ve rivayetlerden birinin diğerine tercih edilme imkanı olmayan hadisti
Güvenilir (sîka) bir ravinin diğer güvenilir ravilere muhalif olarak rivayet ettiği hadise Şazz Hadis denir.
Zayıf Hadisle Amel Etme Meselesi Hakkında Görüşler
RAVİ
Hz.Peygamberin hadislerini rivayet eden kişiye denir.Çoğulu ‘Ruvat’tır. Ravinin rivayetinin kabul edilebilmesi için ravide iki özellik bulunması gerekir;
Adalet ve Zabt
Kişinin dininde dosdoğru olması,fısk ve günahtan uzak durmaya çalışmasıdır.Özellikleri;
İnsanın işittiği herhangi birşeyi uzun zaman geçsede onu unutmaması,dilediği zaman hatırlaması,onu hıfzetme yeteneğine sahip olmasıdır.İki şekilde olur;Zabtu’s-Sadr, Zabtu’l-Kitab
Zabt sahibi Ravinin Özellikleri
Cerh : Bir raviinin kendisinde bulunan bir kusur sebebiyle adalet ve zabt açısından rivayetlerinin tenkid edilmesidir. Cerh konusu hadis ilminin birinci konusudur.Nakledilen hadisleri korumak,uydurma hadislerle karışmasını önlemek amacıyla konulmuştur.
Ta’dil : Bir ravinin adalet ve zabt yönünden sağlam olması sebebiyle rivayetlerinin sıhhatli olduğuna hükmedilmedir.
Bir ravinin ta’dil edilmesi için aranan unsurlar:
Akıl
Mürüvvet
Metâin-i Aşere: Hadis ravilerinin adalet ve zabt durumlarını ortaya koymada göz önünde bulundurulması gereken hallerdir. Ravinin cerhine sebep olan durumlardan 5’i adalet, 5’i zabt durumlarıyla ilgilidir.
a ) Adalet vasfıyla ilgili tenkid noktaları ( Sonu hep Ravi )
b ) Zabt vasfıyla ilgili tenkid noktaları ( Zeka ile ilgili )
Hadis ravileri Cerh ve Ta’dile tabi tutulduğunda iki gruba ayrılır;
CERH VE TA’DİL ESERLERİ
HADİS ÖĞRENİM-ÖĞRETİM METOTLARI **
TAHAMMÜL VE EDÂ YOLLARI ( ÇIKMIŞ SORU : Münavele, İl’am, Sema )
Tahamulu’l-Hadis : Hadis alma, öğrenme anlamına gelir, rivayetin tersidir.
l.Sema’: İşitmek ve dinlemek anlamına gelir. Tahammül yollarının en önemlisidir. Şuedâ lafızları kullanılır;
Semi’tu, Haddesenâ, Ahberâna, Enbeenâ. Bu eda lafızlarının en üstünü Semi’tu, ondan sonra Haddesena gelir.
İmla: Şeyhin okuduğu hadislerin talebe tarafından yazılmasına “imlâ metodu” denir
İcazetli ve icazetsiz olarak iki şekilde olur;
El-münaveletü’l-makrûnebi’licaze: İcazetle olan münaveledir.
El-münâveletü’l-mucerredeani’l-icaze: İcazetsiz olan münaveledir.
Kitabe mücerrede ani’l-icaze : İcazetli olan kitabedir.
Kitabemakrûne bil-icaze : İcazesiz olan kitabedir.
Ketebe ileyyefulân veya Ahberana fulanun mukatebeten eda lafızları kullanılır.
HADİS UYDURMA SEBEPLERİ
Resulullah’ın Görevleri ( TTTTT İ )